TUNTUTLAH ILMU HINGGA KE NEGERI CHINA, KERANA ILMU ITU PELITA HIDUP

Wednesday 14 March 2012

Kemudahan dan keistimewaan guru-guru Sk Pulau Beluru diabaikan

1 |
P a g e

“MEREKA YANG TERPINGGIR”

Oleh:

Dr. Alauddin Sidal, Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN)

Mohd. Firdaus Zami, Jabatan Perangkaan Malaysia

PERJALANAN YANG MENYEKSAKAN

Kenderaan pacuan empat roda yang kami naiki terhinggut-hinggut mendaki cerun curam lagi

berselut tebal. Hujan pada waktu dinihari sebelumnya telah menambah kesulitan pasukan

kami untuk menerokai kawasan pedalaman tersebut kerana jalan balak yang kami lalui

semakin benyek, licin dan membahayakan. Kami berempat di dalam kenderaan tidak dapat

melekapkan punggung dengan kejap melebihi setengah minit, sebaliknya sentiasa terentak

dan teralih dengan nada yang begitu kacau.

Jika tidak kerana projek penyelidikan mengenai kesediaan pegawai awam di tempatkan di

kawasan pedalaman yang perlu disiapkan kerja lapangannya, mungkin tidak ada seorangpun

antara kami yang bersedia menjejakkan kaki ke daerah serba daif dan terpencil yang sukar

untuk dijengah oleh orang luar, apatah lagi oleh mereka yang bertugas di bandar.

Sedang melayan perasaan itu, tiba-tiba lamunan kami terputus. Kenderaan yang dinaiki

mengaum-ngaum enjinnya tetapi tidak dapat bergerak. Pastinya ada tayar yang termasuk

dalam selut tebal sehingga tidak berupaya untuk melepaskan diri.

“Nampaknya kita kena turun untuk tolak Land Cruiser ni.”

“Apa nak buat lagi? Kenalah...kalau tidak tak sampai”

Kami berempat bergegas turun dalam keadaan kepala yang pening-pening lalat akibat terlalu

banyak menerima goncangan dalam perjalanan selama dua jam sebelumnya.

“Satu! Dua! Tiga! Tolakkkk.... Lagi sekali... sikit lagi...”

“Satu! Dua! Tiga! Tolakkkk....”
kenderaan pacuan empat roda kami akhirnya berjaya

dikeluarkan dari selut. Tapi percikan selut sempat menghinggapi batang tubuh kami, malah

ada yang terpercik ke muka.

Kami meneruskan perjalanan menuju ke Sekolah Kebangsaan Blau yang baki perjalanan

menurut pemandu dari JHEOA ada lagi “sejam-dua”.
“Itupun kalau kita tidak tersekat lagi

dalam selut”
ujarnya sambil tersenyum. Kenderaan pacuan empat roda terus bergerak

tersangkut-sangkut membelah lorong tanah merah yang semakin hancur.

Dr. Alwi, Ketua Pasukan Penyelidik terfikir sesuatu. Pasukan mereka mesti pulang petang ke

Bandar Gua Musang selepas
field work hari itu juga. Bolehkah mereka melakukannya

KAJIAN KES

2 |
P a g e

sebelum hari gelap? Bagaimana jika hujan turun? Di mana mereka berempat akan

menumpang bermalam? Persoalan-persoalan itu dibiarkannya terapung-apung.

Sememangnya pada masa ini dia tidak berupaya untuk memikirkan alternatif penyelesaian

kepada setiap satunya.

BAHAGIAN PERTAMA : SEKOLAH BARU DI PEDALAMAN DUA

Sekolah Kebangsaan Blau berada dalam kawasan Pedalaman Dua. “Pedalaman” bermaksud

kawasan luar bandar terpencil dan mempunyai kesukaran aksesibiliti yang melibatkan

pelbagai mod pengangkutan, kos yang tinggi, masa yang panjang serta mempunyai

kemudahan asas yang sangat minimum atau tiada langsung. Kementerian Pelajaran telah

mengklasifikasikan kawasan pedalaman kepada tiga iaitu Pedalaman Satu, Pedalaman Dua

dan Pedalaman Tiga. Pedalaman Tiga adalah lokasi yang paling teruk, paling sukar

dihubungi, paling daif kemudahannya dan paling terpencil.

Sekolah Kebangsaan Blau ini baru dibina dengan kemudahan makmal sains dan makmal

komputer. Ianya dilengkapi pula dengan bangunan asrama. Di sebelah belakang kawasan

sekolah, terdapat tujuh unit rumah guru disediakan. Sebahagian guru yang bertugas di

sekolah rendah tersebut, adalah juga merangkap penjaga asrama. Segala kemudahan masih

baru kerana sekolah tersebut baru memasuki tahun kedua beroperasi.

Namun begitu, di sebalik kemudahan fizikal yang begitu gah, sekolah ini kekurangan

infrastruktur dan kemudahan pendidikan. Ia tiada dilengkapi dengan sistem telekomunikasi,

mendapat bekalan air dari telaga tiub dan hanya mempunyai generator penjana elektrik

menggunakan tenaga disel.

(Lampiran A adalah maklumat mengenai sekolah-sekolah yang mengalami kekurangan

kemudahan infrastruktur dan kelengkapan pendidikan)

(I) KEMUDAHAN PERUBATAN ENAM BULAN SEKALI

Dewan sekolah nampaknya sibuk dengan aktiviti kesihatan. Para petugas dari Hospital

Jabatan Hal-Ehwal Orang Asli Gombak sibuk memeriksa kesihatan tubuh dan gigi muridmurid

dari keturunan Orang Asli yang bersekolah di situ. Sebahagian guru juga mengambil

kesempatan untuk menjalani pemeriksaan kesihatan mereka.

“Biasanya setahun sekali atau dua kali pihak kami turun untuk membuat pemeriksaan

kesihatan ke atas murid-murid di daerah dalam Negeri Kelantan ini. Kami juga

membekalkan ubat-ubatan yang boleh disimpan lama”
kata Dr. Nordin iaitu pegawai

perubatan yang mengetuai pasukannya kepada kami.

Sebahagian murid-murid Orang Asli nampaknya tidak menyambut baik rawatan tersebut.

Segelintir enggan mendekati kawasan dewan sekolah sehingga menyebabkan guru-guru perlu

memujuk mereka.

3 |
P a g e

“Mereka kurang menyedari kepentingan penjagaan kesihatan. Paling mereka takut ialah

menerima jarum suntikan. Itu yang pelik kerana mereka tu sebenarnya sudah biasa hidup

lasak dan tahan sakit”
salah seorang guru memberitahu kami.

“Inilah tugas kami. Tapi ada segelintir pihak memandang serong dan berprasangka negatif

malah menuduh kami yang bukan-bukan. Mereka kena faham, banyak penempatan Orang

Asli yang perlu kami lawati di seluruh Semenanjung ini”
keluh Dr. Nordin lagi.

(Lampiran B adalah antara tuduhan yang berkaitan dengan keluhan Dr. Nordin)

Dr. Alwi terfikir jika murid atau guru jatuh sakit tiba-tiba, kepada siapa harus mereka

mendapatkan rawatan?

“Jalan paling mudah ialah dengan membawa orang yang sakit dengan menaiki motosikal

untuk keluar dari kawasan pedalaman ini ke pinggiran kampung. Di situ ada klinik desa dan

pusat rawatan kesihatan JHEOA”
Cikgu Murad bersuara seolah-olah dapat mengetahui apa

yang berlegar dalam benak Dr. Alwi.

“Tapi itupun kalau pesakit tu larat membonceng motosikal selama empat jam untuk keluar

dari kawasan ini. Kalau tak, panggil saja Tok Pawang dari kampung yang berdekatan”
ujar

Cikgu Murad seterusnya. Dr. Alwi terpinga-pinga kerana tidak pasti sama ada kata-kata yang

kemudian itu gurauan Cikgu Murad atau sebaliknya.

(II) KEHABISAN BEKALAN DISEL

Setelah pasukan kesihatan melaksanakan tugasnya, mereka pun berlalu dan mungkin akan

kembali enam bulan lagi. Sebaik sahaja rawatan selesai, lampu kalimantang terpadam dan

bilah kipas angin tiba-tiba terhenti. Hawa di dalam dewan tiba-tiba berubah menjadi hangat.

Beberapa orang guru bergegas membuka daun tingkap nako dan pintu dewan untuk

membolehkan angin dari luar masuk. Namun yang datang menyapa kami ialah angin kering.

“Inilah nasib kami. Generator elektrik kehabisan bahan api. Pembekal yang sepatutnya

menghantar bekalan baru disel ke sekolah ini semalam, sampai hari ni tak muncul”
Cikgu

Karim, Penolong Kanan memberitahu.

“Kenapa tak hubungi pembekal?”
Kamariah bertanya.

“Kami di sini terputus hubungan dengan dunia luar. Satu-satunya alat komunikasi ialah

menerusi ‘wireless’ yang terdapat di pos JHEOA yang tidak jauh dari sini. Tapi baru-baru

ini alat perhubungan tersebut telah rosak. Tidak ada telefon, tidak ada orang luar yang

datang, kecuali pasukan perubatan tadi dengan rombongan Dr. inilah”
terang Cikgu Murad.

“Kalau ada kecemasan macam mana?”
Firdaus mencelah kehairanan.

“Kalau ‘wireless’ pos JHEOA tu tak dapat dipakai, kami harapkan seseorang dari Jabatan

Pelajaran Gua Musang untuk datang ke sini. Tapi agak susah jugak. Maklumlah nak sampai

ke sekolah ini mengambil masa selama 4 jam masuk dan 4 jam lagi untuk keluar. Kalau jalan

4 |
P a g e

berselut lagi lama. Macam kes salah seorang guru di sini tahun lalu. Dah tiga hari ayahnya

meninggal dunia di kampung, baru dia dapat berita tersebut”
tambah Cikgu Murad.

“Tanpa bekalan bahan api, makmal sains dan makmal komputer tidak dapat digunakan.

Nampaknya malam ini asrama dan rumah guru akan bergelap. Budak-budak tidak dapat

menyiapkan kerja rumah, guru-guru pun sama juga. Dulu kami benarkan budak-budak guna

lilin, tapi malang tidak berbau, ada bilik asrama yang terbakar. Sejak itu kami tidak

benarkan penggunaan lilin”
tambah Cikgu Karim.

“Habis kalau ada kerja sekolah yang perlu disiapkan oleh murid-murid, bagaimana?”

Firdaus ingin tahu.

“Memang mereka tak boleh nak buat. Kami pun tak akan beri kerja sekolah kepada muridmurid

dalam keadaan seperti ini”
sampuk salah seorang guru.

“Yang teruknya kalau berlaku pada musim peperiksaan. Budak-budak itu tak dapat nak

membaca dan mengulang kaji pelajaran”
ujar Cikgu Karim

(III)
RATION MAKANAN TERAKHIR

Kami kemudian dijemput menikmati hidangan tengah hari ala kadar yang dijamu oleh pihak

sekolah. Lauknya ialah sadin dalam tin yang dimasak pedas dengan nasi putih. Kami makan

bersama dengan guru-guru dan murid-murid sekolah.

“Jemputlah makan semua. Tapi tiada apa yang istimewanya”
pelawa Cikgu Murad.

“Inilah ‘ration’ makanan kami yang terakhir. Pembekal makanan mentah sepatutnya datang

semalam. Kalau hari ini mereka tak hantar juga bekalan makanan, kami tak ada cara lain

kecuali terpaksa membenarkan murid-murid pulang ke kampung mereka esok hari”
tambah

Cikgu Karim.

Kami agak kehairanan.
“Habis tu, nanti mereka kena berulang dari rumah ke sekolah

agaknya, cikgu?”
tanya Saiful.

Kelompok guru-guru yang makan bersama kami serentak ketawa. Kami semakin hairan.

Rupa-rupanya rumah mereka bukan terletak berhampiran sekolah ini, tapi ada yang sehingga

berjalan kaki meredah hutan banat sehari suntuk jaraknya. Disebabkan faktor tersebutlah

maka Kementerian Pelajaran membina sekolah ini lengkap dengan asrama. Kemudahan itu

untuk membolehkan murid-murid tinggal dan belajar tanpa perlu berulang alik setiap hari.

“Kalau tiada asrama disediakan, satu kelas itu rasanya adalah dua tiga orang sahaja”

tambah salah seorang guru.

“Mereka hanya dibenarkan pulang setiap hujung minggu. Itupun biasanya hari Isnin baru

mereka kembali ke asrama”
seorang guru lain yang bertugas di asrama menyampuk.

5 |
P a g e

Pasukan penyelidik INTAN meneruskan suapan masing-masing. Namun dalam benak Dr.

Amri terbayang betapa sulitnya guru-guru yang bertugas di kawasan pedalaman seperti itu

menangani permasalahan kekurangan kemudahan dan isu-isu pembelajaran.

(IV) BALADA KEHIDUPAN GURU DI PEDALAMAN

“Kalau diikutkan hati, memang dah lama saya cabut dari Blau ini. Jauh terpencil dari

tamadun dan nak keluar susah sekali. Nak telefon luar tak boleh, minum dan mandi dengan

air telaga, malam tiada apa-apa, hiburan jauh sekali”
perlahan suara Cikgu Kamarul kepada

kami.

Sebagai guru yang pertama kali ditempatkan mengajar di lokasi pedalaman, keluhan Cikgu

Kamarul itu kedengarannya bukan suatu yang luar biasa. Namun apa pertalian yang masih

mengikat guru muda itu kepada sekolah dan murid-murid di kawasan pedalaman ini?

“Tetapi apabila saya memandang wajah-wajah murid saya setiap hari, hati saya kuat untuk

kekal di sini. Bagi saya, anak-anak Orang Asli ini adalah golongan yang terpinggir dan

kurang bernasib baik, berbanding kaum-kaum lain. Saya ingin berbakti kepada mereka,

meskipun dengan itu saya perlu tinggal dalam keadaan serba kekurangan di sini”
jelas

Kamarul lagi.

Namun begitu guru-guru yang bertugas di kawasan tersebut berpeluang menikmati insentif

tertentu seperti Bayaran Insentif Pedalaman dan Elaun Khas Mengikut Lokasi Dan Tahap

Kesusahan Bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Yang Berkhidmat Di Sekolah-Sekolah

Pedalaman (EMLTK) iaitu ganjaran berbentuk kewangan bertujuan untuk memberi dorongan

kepada mereka. Insentif tersebut juga sebagai menghargai kesanggupan mereka untuk

bertugas di kawasan yang serba-serbi daif dan susah tersebut.

(Lampiran C adalah berkaitan dengan pemberian insentif kewangan kepada pendidik

yang bertugas di kawasan pedalaman)

“Memang kami dapat kemudahan itu, tetapi apa sangat yang boleh dibuat dengan insentif

tersebut? Bukan setiap hujung minggu kami boleh berbelanja di pekan di luar sana. Duit

ada, tapi tak boleh digunakan, apa maknanya?”
balas Cikgu Kamarul.

“Kamarul masih bujang, tak apalah. Tapi orang macam saya ini lebih berat lagi

keadaannya”
balas Cikgu Johar yang telah berumahtangga dan mempunyai tiga orang anak.

“Kenapa pula cikgu kata begitu?”
tanya Firdaus ingin tahu.

“Encik bayangkan. Saya terpaksa meninggalkan keluarga di kampung, dan hidup seorang

diri di sini. Isteri saya pula terpaksa memikul beban seorang diri membesarkan tiga orang

anak. Nak bawa mereka ke sini tak mungkin kerana isteri saya bekerja. Kalau dia tidak

bekerja sekalipun, saya tak sanggup anak-anak saya membesar dan bersekolah dalam

persekitaran serba daif di sini”
panjang lebar penerangan Cikgu Johar.

6 |
P a g e

“Entahlah, kami pun tak tahu sampai bila harus kekal di sini. Macam Guru Besar tak

mengapalah...”

“Kenapa dengan Guru Besar? Eh, iyalah, kami pun tak jumpa dia”
baru kami sedar.

“Dia tak pernah ada di sekolah. Tak berminat barangkali. Dengarnya, dia datang ke sekolah

ini pun terpaksa, orang kata ‘kena buang’ kerana bergiat aktif dalam sebuah parti politik. Itu

yang menyebabkan semua perkara perlu dipikul oleh Penolong Kanan”
terang Cikgu Ramli

pula tanpa diminta, sambil matanya melingas ke kiri dan kanan, seolah-olah takut suaranya

didengari oleh guru-guru lain.

Setelah menyelesaikan kajian lapangan kami di sekolah tersebut, perbualan dengan guru-guru

terpaksa dihentikan kerana kami perlu bergerak pulang ke Bandar Gua Musang. Namun

mengikut perancangan, dalam perjalanan balik kami akan singgah di sebuah sekolah lain

yang terletak di kawasan Pedalaman Satu.

BAHAGIAN DUA : SEKOLAH UZUR DI PEDALAMAN SATU

Sekolah Kebangsaan Pos Hendrop terletak lebih hampir dengan kawasan pinggiran kampung,

namun masih termasuk dalam kawasan Pedalaman Satu. Jalan masuk ke sekolah tersebut

adalah jalan tanah merah yang telah keras dan ditaburi dengan pasir halus. Namun begitu

kami bersyukur kerana keadaannya jauh lebih baik daripada jalan balak yang kami lalui

sebelum ini.

Bangunan sekolah tersebut iaitu hanya dua blok memang kelihatan sudah uzur. Kalau melihat

dari segi fizikal dan luarannya, kami jangkakan usia sekolah tersebut sekurang-kurangnya

dua puluh tahun. Bagaimanapun berdasarkan rekod yang diperolehi daripada Jabatan

Pelajaran Gua Musang, sekolah tersebut ternyata baru tujuh tahun beroperasi.

Termasuk dalam kategori “sekolah kurang murid”, majoriti pelajarnya ialah dari kalangan

anak-anak Orang Asli yang mendiami Pos Hendrop, dan segelintir anak-anak penghuni

Melayu yang tinggal berhampiran. Semasa kami mengunjungi sekolah tersebut, secara

kebetulan pengurusan sekolah mengadakan satu majlis penyerahan wang bantuan pelajar

miskin atau Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM). Majlis tersebut

berlangsung dengan agak meriah dan sibuk.

(Lampiran D adalah berkaitan dengan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar

Miskin)

“Keseluruhan murid-murid sekolah ini memang layak menerima KWAPM setiap tahun iaitu

untuk membantu mereka membiayai yuran sekolah, bayaran peperiksaan dan pembelian

kelengkapan persekolahan. Selain itu, pihak sekolah juga menyediakan dua pasang uniform

kepada mereka untuk digunakan apabila bersekolah”
terang Cikgu Jabar, Guru Besar

sekolah tersebut kepada kami setelah selesai majlis.

Kami dibawa ke dalam sebuah bilik yang terletak bersebelahan dengan Bilik Guru dan

dihidangkan dengan air teh kosong berserta biskut kering.

7 |
P a g e

“Jemputlah semua. Air bujang sahaja ni”
salah seorang guru yang bertugas mempelawa

kami.

“Ini Encik Sab But, Pengerusi PIBG sekolah ini”
Cikgu Jabar memperkenalkan seorang

lelaki dari keturunan Orang Asli yang ada di sebelahnya kepada kami.

Setelah berbual ringkas, barulah kami tahu yang Encik Sab But dahulu merupakan salah

seorang murid di sekolah tersebut. Kini beliau merupakan salah seorang pemimpin setempat

kepada masyarakat Orang Asli yang mendiami di sekitar Pos Hendrop.

(I) BANTUAN, OH BANTUAN

Sedang kami bercakap, salah seorang daripada ibu bapa Orang Asli masuk ke dalam bilik itu

dan berjumpa dengan Cikgu Jabar . Beliau bertanya mengenai wang bantuan pelajar miskin

yang tidak diterima oleh anaknya. Cikgu Jabar memanggil pembantunya dan menyemak

nama pelajar tersebut serta bilangan hari kehadirannya di sekolah. Pembantunya menggelenggelengkan

kepala bila melihat rekod kehadiran tersebut.

“Anak Encik sebenarnya tidak layak menerima wang bantuan”
tegas Cikgu Jabar.

“Kenapa pulak tu Cikgu? Anak saya juga murid di sekolah ini”
bapa Orang Asli itu

nampaknya tidak berpuas hati dengan jawapan Cikgu Jabar.

“Anak Encik ni hanya datang kesekolah sekali sahaja tahun ini iaitu pada hari pertama

persekolahan. Selepas itu dia terus tidak datang sampai sekarang. Kerajaan memberi syarat

bahawa hanya murid-murid yang hadir ke sekolah sahaja layak menerima menerima

bantuan ini”
terang Cikgu Jabar.

“Habis macam mana dengan anak saya Cikgu? Tak kan dia tak dapat pulak?”
bapa tersebut

masih belum berputus asa.

“Macam nilah. Bagi tahu kepada anak Encik tu, minggu depan dia kena datang ke sekolah

terus sampai hujung tahun, tak boleh ponteng. Awal tahun depan, kita akan bagi bantuan

tersebut”
jelas Cikgu Jabar. Bapa murid tersebut mengangguk-angguk tanda bersetuju dan

berlalu pergi.

“Jangan tak tahu Dr. Banyak lagi kes-kes seperti ini berlaku. Mereka hanya datang dua kali

setahun iaitu pada hari hari pertama persekolahan untuk mendaftar nama dan kemudian

datang sekali lagi semasa penyampaian KWAPM dengan harapan untuk menerima bantuan

kewangan”
ujar Cikgu Latiff, guru penolong kanan.

8 |
P a g e

(II) MENGAPA TIADA PERUBAHAN?

“Saya pun dah puas memberi nasihat kepada ibu bapa mengenai pentingnya belajar dan

hadir ke sekolah. Tetapi pada sebahagian mereka, ia seperti mencurah air ke daun keladi”

kata Encik Sab But, Pengerusi PIBG sekolah tersebut dengan nada kesal.

“Mungkin sebahagian ibu bapa masih belum mempunyai kesedaran mengenai perkara ini”

balas Dr. Alwi.

“Itu yang saya sampai sekarang tidak faham”
pantas Encik Sab But menjawab.

“Kenapa pula?”
Kamariah ingin tahu lebih lanjut.

“Kalau zaman saya belajar dahulu, memang lain keadaannya. Ibu bapa tidak memberi

galakan kepada anak-anak untuk pergi ke sekolah kerana mereka sendiri tidak pernah

mengetahui kepentingan pelajaran”
tegas Encik Sab But.

Ketika itu, menurut Encik Sab But lagi, komuniti suku Temiar (satu suku di bawah Senoi)

yang mendiami kawasan tersebut hidup berpindah-randah. Daerah kehidupan mereka dahulu

sentiasa dalam satu pergerakan iaitu antara hutan dan perbukitan di Gua Musang, Lojing dan

Cameron Highlands.

“Sebab itu kami dahulu susah untuk pergi ke sekolah sepanjang tahun. Berjalan kaki dari

rumah seawal jam 4.30 pagi untuk ke sekolah. Selepas habis sekolah, berjam-jam lamanya

pula merentas hutan untuk pulang ke rumah. Tapi sekarang, komuniti saya ini telah

mendiami kawasan penempatan kekal di sekitar kawasan ini. Sekolah pun berdekatan dengan

rumah. Jadi apa yang menyebabkan mereka tidak mahu ke sekolah?”
tanya Encik Sab But

sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Apa lagi yang belum Kementerian Pelajaran laksanakan untuk meningkatkan pencapaian

pelajaran di kalangan anak-anak masyarakat Orang Asli? Semuanya telah dilakukan oleh

Kerajaan. Saya rasa isunya ialah sikap ibu bapa dan kesedaran murid-murid”
balas Cikgu

Latiff.

(Lampiran E adalah antara isu dan usaha bagi meningkatkan pencapaian pendidikan

Orang Asli )

“Itu yang Encik Sab But kata beliau tidak faham tadi. Masyarakat Orang Asli sekarang

sudah terdedah dengan modenisasi dan mengetahui tentang kepentingan pelajaran dalam

kehidupan. Tetapi mengapa mereka tidak memberi galakan sewajarnya kepada anak-anak

untuk ke sekolah?”
tanya Cikgu Jabar pula.

“Kalau mereka tidak datang ke sekolah, apa yang mereka lakukan?”
Firdaus ingin

mengetahui lebih lanjut kehidupan anak-anak Orang Asli.

Menurut Encik Sab But, anak-anak Orang Asli akan mengikut bapa mereka memasuki hutan

untuk mencari madu tualang, akar kayu, herba, rotan, damar, petai dan buah-buahan

(tertakluk kepada musim) yang kemudian dijual kepada peraih dari Gua Musang atau

Cameron Highlands yang datang membelinya di kawasan penempatan mereka. Herba seperti

9 |
P a g e

Kacip Fatimah dan Tongkat Ali akan dikeringkan dan diproses untuk dijual kepada pengamal

perubatan tradisional.

“Itu sebabnya, apabila tiba musim-musim tertentu, banyak kelas hampir kosong kerana

sebahagian murid-muridnya lebih cenderung mengikut ibu bapa mereka ke hutan untuk

mencari sumber pendapatan”
terang Cikgu Latiff.

“Bagaimana pencapaian prestasi akademik murid di sekolah ini, Cikgu?”
tanya Kamariah

lebih lanjut.

“Setakat sekolah ini dibuka, pencapaian terbaik UPSR ialah 4A 1C, oleh seorang murid

tahun lalu. Tapi murid itu dari keturunan Melayu. Bagi murid dari kalangan Orang Asli

tiada pencapaian yang boleh dibanggakan”
ujar Cikgu Latiff.

(Lampiran F adalah artikel berkaitan dengan permasalahan pendidikan di kalangan

anak-anak Orang Asli di negara ini)

(III) ANTARA SEKOLAH DAN HUTAN

Jadi anak-anak ini merupakan sumber tenaga kerja yang murah dan mudah kepada ibu bapa

mereka untuk memperolehi pendapatan keluarga, bisik hati Dr. Alwi. Lagi ramai tenaga

kerja, lagi banyak sumber hutan yang boleh diperolehi dan diperdagangkan. Lebih banyak

pula pendapatan diperolehi.

Jika begitu halnya, Kerajaan mungkin telah menyediakan kemudahan asas yang serba

mencukupi seperti tempat tinggal, jalan, klinik dan sekolah kepada mereka. Tetapi adakah

usaha-usaha yang mencukupi dan berkesan dilakukan oleh agensi-agensi berkaitan untuk

memperbaiki taraf ekonomi mereka? Sebagai contoh, adakah ketua isi rumah komuniti Orang

Asli berpeluang mempunyai sumber pendapatan tetap menerusi pelaksanaan projek-projek

pembangunan yang menjana peluang pekerjaan dan membasmi kemiskinan?

(Lampiran G adalah berkaitan dengan usaha-usaha untuk meningkatkan taraf

sosioekonomi masyarakat Orang Asli di negara ini)

“Sebahagian suku Orang Asli memang boleh berdikari dengan bakat dan kemahiran yang

mereka ada. Contohnya suku Mah Meri di Selangor terkenal dengan kebolehan mengukir

kraftangan yang boleh dipasarkan sebagai sumber pendapatan tetap mereka. Tetapi tidak

semua suku mempunyai kebolehan tersebut”
tambah Encik Sab But.

Jika isi rumah Orang Asli tidak mempunyai mata pencarian yang tetap, faktor tersebut adalah

pendorong ibu bapa dan anak-anak komuniti tersebut untuk menerokai hutan dan

mendapatkan sumber-sumber alam buat menyara kehidupan mereka, fikir Dr. Alwi.

“Mungkin bukan semata-mata faktor sikap dan kurang kesedaran yang mempengaruhi

keadaan ini, Cikgu. Mungkin ada sebab-sebab lain”
Dr. Alwi cuba membawa mereka

melihat dari sudut yang berbeza.

10 |
P a g e

“Sebab lain yang bagaimana maksud Dr.?”
tanya Encik Sab But.

“Iyalah, barangkali mereka terpaksa membuat pilihan antara kehidupan hari ini atau

kehidupan esok”
ringkas sahaja Dr. Alwi memberi pandangan.

“Kami masih tidak faham”
akui Cikgu Latiff.

“Kita biasa bukan mendengar pepatah ‘Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang?”

“Ya, itu menunjukkan kemiskinan yang dialami oleh seseorang atau isi rumah”

“Maksudnya ialah anak-anak Orang Asli ini berhadapan dengan dilema kehidupan. Mereka

perlu membuat pilihan, iaitu sama ada membantu keluarga memperolehi pendapatan hari ini

dengan memasuki hutan untuk ‘survival’ semasa, atau mengorbankan pendapatan hari ini

dengan pergi ke sekolah dan memperolehi bekalan pelajaran. Sudah pasti mereka tidak

boleh melakukan kedua-duanya sekali dan perlu membuat pilihan”
Kamariah memberi

pandangannya.

“Tetapi bukankah mendapatkan pelajaran hari ini adalah penting untuk ‘survival’ hari esok

dan seterusnya? Ertinya mereka gagal melihat kepentingan masa depan”
sampuk Firdaus.

“Itu hanya satu aspek dalam melihat isu ini. Mungkin ada aspek-aspek tertentu yang kita

belum dapat melihatnya lagi”
balas Dr. Alwi.

Pasukan penyelidik kemudiannya menjalankan kajian lapangan dengan menemubual

responden terdiri daripada guru-guru tertentu yang bertugas di sekolah tersebut.

(IV) SUATU PERENUNGAN MENGENAI KEHIDUPAN SEBUAH KOMUNITI

Sebelum bertolak pulang ke Bandar Gua Musang, kami sempat berkunjung ke salah sebuah

perkampungan Orang Asli di kawasan pedalaman tersebut untuk melihat sendiri aktiviti

kehidupan harian mereka.

Di simpang jalan masuk ke perkampungan tersebut sekumpulan remaja dan anak muda

masyarakat Orang Asli berbual kosong dan bergelak ketawa. Sebahagian mereka duduk di

atas motosikal, manakala segelintir yang lain menunggang motosikal ke hulu dan ke hilir

tanpa haluan sambil dikejar oleh anjing-anjing peliharaan mereka.

Di tengah-tengah perkampungan didirikan sebuah bangunan kecil tidak berdinding yang

cantik dan berhias dengan anyaman daun-daun kelapa dan rembia. Kami difahamkan jika

komuniti tersebut mengadakan majlis atau keraian tertentu atau menyambut kedatangan VIP

dari luar, maka upacara akan dilakukan di bangunan tersebut.

Land Cruiser
kami berhenti di halaman dua rumah kecil yang disediakan untuk kediaman

empat atau lima guru-guru bujang yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Pos Hendrop. Di

depan rumah mereka bersepah kulit dan pangsa buah durian. Menurut salah seorang guru

11 |
P a g e

yang mendiami rumah tersebut, durian tersebut adalah durian hutan dan dibeli dari penduduk

Orang Asli yang mendiami penempatan tersebut.

Kami berpeluang berjumpa dan berbual dengan Encik Ramli, Pembantu Hal-Ehwal Orang

Asli yang merupakan penyelia penempatan Orang Asli Pos Hendrop. Menurut pegawai

tersebut, pada masa ini tiada sebarang projek peningkatan sosioekonomi yang dilaksanakan di

kawasan itu untuk masyarakat Orang Asli.

“Suatu masa dahulu, JHEOA memberi modal kepada masyarakat Orang Asli di sini untuk

menjalankan projek menternak ayam bagi jualan telur dan daging. Tetapi projek tersebut

tidak berjalan dengan baik dan akhirnya gagal”
terang pegawai muda yang baru bertugas

selama setahun di kawasan tersebut.

“Kenapa projek tersebut gagal?”
tanya Saiful.

Encik Ramli menggaru-garu kepalanya sambil dahinya berkerut-kerut.

“Saya pun tak berapa pasti kerana belum bertugas di sini lagi masa itu. Tapi dengarnya

antara sebab kegagalan tersebut ialah tiada sambutan dari kalangan komuniti sendiri. Tiada

individu yang benar-benar berminat untuk menjayakan projek tersebut. Masalah modal

pusingan juga menjadi penghalang. Modal asal yang diberi habis begitu sahaja kerana tiada

pengurusan yang baik. Selain itu, masalah pengangkutan juga dihadapi, maklumlah jalan

masuk ke kawasan ini bukannya elok, lebih-lebih lagi di musim hujan. Masalah ini

sememangnya menjejaskan aspek pemasaran”
terang pegawai tersebut.

“Habis tu apa yang anak-anak muda di sini lakukan?”
tanya Firdaus.

“You boleh nampak sendiri kehidupan di kampung ni. Mereka ini tiada kelulusan akademik,

jadi apa yang mereka boleh buat, selain sebahagiannya masuk ke hutan mencari hasil dan

berburu. Merekapun tak suka pergi ke bandar atau ke tempat lain untuk mencari pekerjaan.

Ada dua tiga orang belia yang berhijrah ke bandar sebelum ini, tetapi selang beberapa bulan

mereka balik semula ke sini”

“Kenapa agaknya?”
tanya Kamariah.

“Katanya, di bandar sana mereka kena tipu. Mereka buat kerja membina bangunan, tetapi

upah dibayar rendah oleh kontraktor. Lagipun menurut mereka, kerja di tapak pembinaan tu

teruk sangat. Lebih baik duduk di kampung saja kata mereka”
ujar Pembantu Hal-Ehwal

Orang Asli tersebut.

Pasukan penyelidik kemudiannya terpaksa menghentikan perbualan mengenai kehidupan di

perkampungan tersebut untuk menjalankan kajian lapangan mereka.

MONOLOG SEPANJANG PERJALANAN PULANG

Kenderaan pacuan empat roda yang kami naiki telah melewati daerah pedalaman dan kini

bergerak lebih laju di jalan aspal membelah remang senjakala di kawasan perkampungan

12 |
P a g e

menuju ke bandar. Dalam hatinya, Dr. Alwi bersyukur kerana perjalan balik lebih lancar dan

tidak mengalami perkara-perkara yang di luar jangkaan.

Namun begitu, ada dua perkara tidak berhenti berlegar di dalam benaknya. Setelah melalui

pengalaman ini, barulah Dr. Alwi menyedari bahawa sebahagian besar penjawat awam yang

masih terus berada di kawasan pedalaman kini adalah golongan pendidik. Mereka mendiami

kawasan yang belum dijengah oleh pemodenan dan melalui kehidupan di tengah-tengah

kekurangan dan kedaifan. Mereka terpaksa berkongsi rumah kediaman, tiada sebarang alat

telekomunikasi, mengharapkan bekalan elektrik menerusi janakuasa disel dan tidak menerima

bekalan air bersih. Jelaslah, mereka itu seperti lilin yang membakar diri dan menerangi

kegelapan anak bangsa yang berada jauh di pedalaman dengan sinaran ilmu.

Satu perkara lagi yang diakuinya tidak akan mudah ditemui jawapan ialah mengenai dilema

kehidupan kelompok minoriti. Komuniti Orang Asli yang pada anggapan sesetengah pihak

masih sukar untuk mengubah sikap, enggan menerima perubahan dan pemodenan, serta

kurang menghargai kepentingan pelajaran kepada generasi mudanya. Benarkah mereka

menolak permodenan dan mengabaikan kepentingan pelajaran, atau mereka memiliki logik

dan rasional tersendiri iaitu memilih
survival hari ini sebagai keutamaan? Selain meletakkan

beban ini sepenuhnya kepada komuniti tersebut, mungkin ada sisi lain kepada isu ini yang

masih belum dapat diungkap dan diterokai.

“Alhamdulillah, kita semua dah sampai”
suara Kamariah tiba-tiba memecahkan tirai malam

sebaik sahaja
Land Cruiser berhenti di depan sebuah bangunan di Bandar Gua Musang.

13 |
P a g e

LAMPIRAN A

PETIKAN DARIPADA PELAN INDUK PEMBANGUNAN PENDIDIKAN 2006 -2010

(muka surat 91-92)

MERAPATKAN JURANG PENDIDIKAN : DASAR DAN MATLAMAT

7.04
Dasar KPM adalah untuk merapatkan jurang pendidikan antara lokasi, tahap

sosioekonomi dan tahap keupayaan pelajar. Matlamat KPM adalah untuk memastikan

semua sekolah dan pelajar mempunyai peluang dan keupayaan yang sama untuk cemerlang

termasuklah daripada SK dan SJK. KPM telah mengenal pasti jurang pendidikan yang perlu

dirapatkan supaya akses, ekuiti dan kualiti dapat ditingkatkan, iaitu:

Jurang bandar dan luar bandar

Jurang antara bandar dan luar bandar merujuk kepada ketidaksamarataan daripada segi

penyediaan infrastruktur dan penempatan guru terutama di Sekolah Kurang Murid (SKM),

sekolah Orang Asli dan sekolah di pedalaman.

Jurang digital

Jurang digital merupakan perbezaan daripada segi akses kepada kemudahan ICT antara

lokasi dan penguasaan kemahiran ICT di kalangan pelajar dan guru.

Jurang antara tahap pencapaian pelajar

Jurang antara tahap pencapaian pelajar merujuk kepada kesulitan menguasai 3M,

kegagalan mencapai standard minimum dan pelajar berisiko tinggi untuk cicir daripada

sistem pendidikan.

Jurang antara pelajar normal dan pelajar berkeperluan khas

Jurang antara pelajar normal dan pelajar berkeperluan khas merujuk kepada perbezaan

penyediaan pelbagai kemudahan yang sesuai untuk menyokong proses p&p pelajar

berkeperluan khas termasuklah yang kurang upaya, pintar cerdas dan berbakat.

Jurang sosioekonomi

Jurang sosioekonomi merujuk kepada perbezaan daripada segi tahap kesihatan, disiplin,

kebajikan pelajar dan kemiskinan termasuklah kemiskinan dalam bandar.

7.05
KPM akan merapatkan jurang pendidikan dengan memberi fokus kepada:

membangunkan infrastruktur dan kemudahan pendidikan di kawasan luar bandar

terutamanya di Sabah dan Sarawak;

meningkatkan kadar penyertaan pelajar dan mengurangkan risiko keciciran;

meningkatkan bilangan guru terlatih dan mengikut opsyen di kawasan pedalaman;

menambah baik sistem pengagihan bantuan kepada pelajar miskin, berkeperluan khas

dan kumpulan minoriti; dan

membaikpulih dan meningkatkan infrastruktur SKM termasuk SK dan SJK yang terpilih.

14 |
P a g e

STATUS SEMASA, CABARAN DAN TUMPUAN DALAM RMK
e9

Taburan Sekolah dan Prasarana

7.06
Pada tahun 2005, terdapat 5,077 (66.8%) buah sekolah rendah dan 792 (39.0%) buah

sekolah menengah di luar bandar. Sekolah rendah dan menengah khususnya di luar bandar

masih kekurangan infrastruktur serta kemudahan pendidikan (Rajah 7.1 dan 7.2). Terdapat

5,951 (78.3%) sekolah rendah dan 870 (42.9%) sekolah menengah berusia melebihi 30

tahun dan memerlukan penyelenggaraan tinggi. KPM akan terus memastikan sekolah

khususnya di luar bandar dilengkapkan infrastruktur mengikut standard minimum dan

diselenggarakan, sekolah usang dan daif dinaiktaraf dan dibaik pulih supaya lebih selamat

dan kondusif serta disediakan kemudahan asas.

Rajah 7.1 Bilangan Sekolah Rendah yang Kekurangan Infrastruktur dan Kemudahan Asas

767
Tiada bekalan elektrik 24jam

1517
Tiada bekalan air bersih

858
Sekolah dua sesi

2630
Tiada Makmal komputer

1639
Tiada Bilik / Makmal sains

42
Menumpang sekolah lain

Rajah 7.2 Bilangan Sekolah Menengah yang Kekurangan Infrastruktur

28
Tiada bekalan elektrik 24jam

68
Tiada bekalan air bersih

748
Sekolah dua sesi

138
Tiada Makmal komputer

25
Tiada Bilik / Makmal sains

26
Menumpang sekolah lain

7.07
Di kalangan sekolah tersebut, terdapat 767 buah sekolah rendah dan 28 buah

sekolah menengah yang masih belum mempunyai bekalan elektrik 24 jam. Janakuasa

yang dibekalkan pula berkuasa rendah dan tidak mencukupi untuk menampung

penggunaan ICT di sekolah, di samping menghadapi kesukaran mendapatkan bekalan

diesel terutama sekolah
sekolah yang jauh di pedalaman. Cabaran KPM adalah untuk

membekalkan janakuasa yang berkuasa tinggi iaitu 30
35KVa, menyediakan mekanisme

penyelenggaraan janakuasa dan pembekalan diesel agar sekolah
sekolah ini dapat

memanfaatkan penggunaan ICT sepenuhnya untuk p&p.

7.08
Kebanyakan sekolah mempunyai bekalan air awam kecuali di 1,517 sekolah rendah

dan 68 sekolah menengah. Bagi sekolah
sekolah tersebut, bekalan air disediakan melalui

kaedah bekalan air graviti, penuaian hujan (rain harvesting) dan telaga tiub (tube well).

Bekalan air graviti menggunakan air dari sungai atau air terjun manakala penuaian hujan

15 |
P a g e

pula menggunakan air tadahan hujan. Terdapat beberapa cara untuk menjana air dari

telaga tiub iaitudengan menggunakan genset, pam, penapisan atau
reverse osmosis.

7.09
Sebanyak 1,639 buah sekolah rendah tidak mempunyai bilik sains, dan 42 buah

sekolah masih menumpang di sekolah lain. Bagi sekolah menengah, 138 buah tidak

mempunyai makmal komputer, 25 buah tidak mempunyai makmal sains dan 26 buah

masih menumpang di sekolah lain. Terdapat juga sekolah yang beroperasi dalam dua

sesi iaitu 858 sekolah rendah dan 748 sekolah menengah.

16 |
P a g e

Lampiran B

Pesara Orang Asli

Kampung Orang Asli,

Km 24 Jalan Pahang Lama

53100 Gombak Selangor Darul Ehsan

Tarikh : 12hb. Disember, 2006

Y.B. Menteri Kesihatan Malaysia

Kementerian Kesihatan Malaysia

Blok E1, E6, E7 & E10, Parcel E

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan

62590 Putrajaya

Y.B. Datuk,

MASALAH KESIHATAN MASYARAKAT ORANG ASLI DI BAWAH PENTADBIRAN HOSPITAL

JABATAN HAL EHWAL ORANG ASLI GOMBAK

Adalah dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Sebagai Orang Asli yang prihatin, saya ingin membongkar segala permasalahan yang

timbul di bawah pentadbiran Pengarah Hospital Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Gombak

(JHEOA). Ini adalah disebabkan beliau tidak tahu dan tidak berminat membuat kerja
kerja

yang melibatkan Orang Asli. Kebanyakan kerjanya adalah melibatkan kerja sosial di luar

hospital yang tidak melibatkan masyarakat Orang Asli seperti berkempen, berceramah di

sekolah
sekolah sekitar Gombak dan tempat tertentu yang langsung tidak melibatkan

masyarakat Orang Asli sedangkan peruntukan yang digunakan adalah peruntukan Jabatan

Hal Ehwal Orang Asli. Antara contoh aktiviti yang tidak melibatkan Orang Asli seperti

kempen anti merokok di sekolah
sekolah sekitar Gombak dan program mengahwinkan

masyarakat Orang Asli yang memeluk Agama Islam menggunakan perkhidmatan helikopter

yang ditanggung oleh Bahagian Kesihatan.

3. Kami juga mendapat maklumat dari pos
pos pedalaman yang mana terdapat ubatubatan

yang dihantar telah luput tarikhnya. Keadaan ini sudah tentu membahayakan kesihatan

masyarakat Orang Asli. Di samping itu juga, ubat
ubatan yang sepatutnya dibekalkan kepada

pesakit Orang Asli tidak diberi sehingga hancur dan bertukar warna kerana sudah rosak dan

luput tarikh. Kami berharap pihak Datuk dapat menyiasat perkara ini. Antara strategi

kotornya yang lain adalah dengan menubuhkan Unit Kecemasan dan Unit Hemodialisis.

Kedua
dua unit ini langsung tidak releven ditubuhkan di Hospital JHEOA memandangkan

ianya telah terpesong dari tujuan Bahagian Kesihatan Hospital JHEOA kerana yang dirawat

bukannya Orang Asli tetapi kebanyakan orang luar dan telah menggunakan peruntukan

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. Pihak Bahagian Kesihatan JHEOA sepatutnya lebih

menumpukan kepada rawatan
rawatan untuk membendung penyakitpenyakit berjangkit

yang ada dan melibatkan masyarakat Orang Asli seperti penyakit TB, Kusta, Malaria dan lainlain.

Kami percaya tindakan Pengarah Hospital Orang Asli Gombak menubuhkan unit ini

17 |
P a g e

akan menyebabkan pembaziran peruntukan yang disediakan oleh kerajaan kepada Orang

Asli.

4. Rentetan dari penubuhan kedua
dua unit ini juga menyebabkan pengambilan kakitangan

yang baru di hospital JHEOA yang majoritinya adalah dari golongan bukan Orang Asli.

Contohnya jawatan Atenden lebih 90% lantikan adalah bukan Orang Asli, walaupun ramai

Orang Asli yang memohon jawatan ini tetapi mereka tidak dipilih. Di sini berlaku diskriminisi

kerana yang dipilih kebanyakan saudara
mara kakitangan yang bukan Orang Asli. Ini juga

bercanggah dengan hasrat jabatan dan kerajaan untuk mengutamakan Orang Asli bekerja di

Jabatan Hal Ehwal Orang Asli. Kebanyakan jawatan yang dipegang oleh Orang Asli yang telah

bersara diganti dengan kakitangan baru bukan Orang Asli. Keadaan ini menyukarkan dari

segi pertuturan, adat resam, cara hidup dan selok
belok mengenai kehidupan masyarakat

Orang Asli. Selain itu juga, ianya menimbulkan masalah komunikasi antara penduduk

kampung di pedalaman dengan kakitangan JHEOA, seterusnya menyebabkan masyarakat

Orang Asli di pedalaman kurang minat dengan program anjuran JHEOA. Pihak kami juga

mendapati tiada perubahan pada tahap kesihatan masyarakat Orang Asli di kawasan

pedalaman.

5. Sehubungan itu, saya sebagai generasi prihatin Orang Asli ingin melihat tahap kesihatan

masyarakat Orang Asli lebih baik selaras dengan misi dan visi kerajaan umumnya dan

khasnya JHEOA untuk memaju dan meningkatkan tahap kesihatan di kalangan masyarakat

Orang Asli. Oleh itu, saya berharap agar pihak Datuk dapat membantu menyelesaikan segala

permasalahan yang ada di Bahagian Kesihatan JHEOA demi memelihara kesihatan generasi

Orang Asli akan datang.

6. Besarlah harapan kami agar segala aduan dan permasalahan kami dapat diambil tindakan

dan siasatan menyeluruh dari pihak Datuk.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,

(KARIM B PUTAL)

Pesara JHEOA Gombak

Petikan Daripada Laman Web Indigenous’s Blog

http://indigenous.tblog.com/archive/2007/08/

18 |
P a g e

Lampiran C

JENIS
JENIS INSENTIF KEPADA GURU YANG BERTUGAS DI PEDALAMAN

Bil. Insentif Kelayakan Kadar Rujukan

1. Bayaran Imbuhan

Tetap Perumahan

kepada PPP yang

menduduki rumah

yang disediakan oleh

Kerajaan di kawasan

pedalaman yang

tidak memenuhi

kriteria rumah

kerajaan.

Guru
guru yang

berkhidmat di

kawasan pedalaman

dibayar ITP jika

rumah didiami

mereka tidak

memenuhi kriteria

yang ditetapkan

oleh Bahagian

Pengurusan

Hartanah, Jabatan

Perdana Menteri.

Kelayakan mengikut

kumpulan jawatan

1 Januari 1995

Surat Pekeliling

Perkhidmatan

KPM Bil.3/2000

2. Bayaran Insentif

Pedalaman

Dibayar kepada

anggota

perkhidmatan awam

yang diarah

bertugas di kawasan

pedalaman dan

memenuhi syarat

seperti berikut :

Diarah secara

bertulis untuk

berkhidmat di

kawasan

pedalaman.

Tinggal menetap di

kawasan pedalaman

Berkhidmat selama

tempoh sebulan

kalendar atau lebih

di kawasan

pedalaman

10% daripada gaji

bulanan anggota

berkenaan mengikut

tarikh kuatkuasa surat

pekeliling

perkhidmatan bagi

negeri berkenaan.

Pekeliling

Perkhidmatan

Bil.5/2000

bertarikh 17

April 2000

Surat Pekeliling

Perkhidmatan

Bil. 2 Tahun

2000 (BIP

Sarawak)

Surat Pekeliling

Perkhidmatan

Bil. 1 Tahun

2000 (BIP

Sabah)

3. Elaun Khas Mengikut

Lokasi dan Tahap

Kesusahan Bagi

Pegawai yang

diarahkan untuk

berkhidmat di

Pedalaman

1=RM500

Pedalaman

Surat Pekeliling

Perkhidmatan

Kementerian

19 |
P a g e

Pegawai

Perkhidmatan

Pendidikan dan

Anggota Kumpulan

Sokongan yang

berkhidmat di

Sekolah
Sekolah

Pedalaman

sekolah
sekolah

kawasan pedalaman

yang dikategorikan

sebagai Pedalaman

1,2 atau 3 oleh

Jawatankuasa Induk

Pemantauan yang

dipengerusikan oleh

Ketua Setiausaha

Kementerian.

2=RM1,000

Pedalaman

3=RM1,500

Tarikh kuatkuasa

adalah 01 Mei 2007

Pelajaran

Malaysia

Bilangan 2

tahun 2007

4. Elaun Balik Kampung

Bagi Pegawai

Perkhidmatan

Pendidikan dan

Anggota Kumpulan

Sokongan yang

berkhidmat di

Sekolah
Sekolah

Pedalaman.

Diberi kepada

pegawai yang

diarahkan untuk

berkhidmat di

sekolah
sekolah

kawasan pedalaman

yang dikategorikan

sebagai Pedalaman

1,2 atau 3 oleh

Jawatankuasa Induk

Pemantauan yang

dipengerusikan oleh

Ketua Setiausaha

Kementerian untuk

balik ke kampung

asal dari tempat

bertugas di

pedalaman.

Kadar tuntutan

adalah berdasarkan

tuntutan perjalanan

sebenar sekali dalam

setahun.

Tarikh kuatkuasa

adalah 01 Mei 2007

Surat Pekeliling

Perkhidmatan

Kementerian

Pelajaran

Malaysia

Bilangan 3

tahun 2007

20 |
P a g e

KONVENSYEN NASIONAL PIPP KEDUA (2008)

MERAPATKAN JURANG PENDIDIKAN

IAB, 24
27 November 2008

KEBAJIKAN GURU DI KAWASAN PEDALAMAN

Selaras dengan usaha KPM untuk memastikan guru terlatih mencukupi mengikut opsyen

di pedalaman, KPM telah mendapatkan kelulusan bagi Elaun Khas Mengikut Lokasi Dan

Tahap Kesusahan Bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Dan Anggota Kumpulan

Sokongan Di Bawah KPM Yang Berkhidmat Di Sekolah
Sekolah Pedalaman (EMLTK) mulai

Mei 2007.

Pedalaman bermaksud kawasan luar bandar terpencil dan mempunyai kesukaran

aksesibiliti yang melibatkan pelbagai mod pengangkutan, kos yang tinggi, masa yang

panjang serta mempunyai kemudahan asas yang sangat minimum atau tiada langsung.

Kawasan pedalaman meliputi persisiran, pulau, sungai dan pergunungan. Ia dibahagikan

kepada tiga kategori dan dibayar kadar bulanan berikut: Pedalaman 1 (P1) RM500,

Pedalaman 2 (P2) RM1,000 dan Pedalaman 3 (P3) RM1,500.

KPM telah mengkaji semula pemberian EMLTK dengan menambah dua kategori

pedalaman iaitu RM750 untuk lokasi dan tahap kesusahan antara P1 dan P2, dan

RM1,250 untuk lokasi antara P2 dan P3. Cadangan pemberian lima kategori elaun ini

telah pun diangkat kepada Kementerian Kewangan.

21 |
P a g e

Lampiran D

BANTUAN KUMPULAN WANG AMANAH PELAJAR MISKIN (KWAPM)

22 |
P a g e

23 |
P a g e

Lampiran E

KONVENSYEN NASIONAL PIPP KEDUA (2008)

MERAPATKAN JURANG PENDIDIKAN

IAB, 24
27 November 2008

PENDIDIKAN ORANG ASLI DAN PRIBUMI

11. KPM memberi perhatian khusus kepada pendidikan Orang Asli dan Penan kerana kadar

penyertaan dan penguasaan 3M mereka masih rendah sementara ketidakhadiran dan kadar

keciciran mereka tinggi. Sebagai pendekatan bersepadu mengurangkan jurang pendidikan,

Focus Group Pembasmian Kemiskinan telah meluluskan peruntukan RM13 juta bagi

pelaksanaan kelas dewasa bagi ibu papa murid Orang Asli dan Pribumi mulai tahun 2008.

Ibu bapa yang menghadiri kelas dewasa ini menerima elaun hilang pendapatan RM15

sehari, elaun makan RM4 setiap kali hadir kelas dan elaun lain berjumlah RM200 setahun

bagi pakaian, kesihatan, buku dan alat pembelajaran serta pakej lawatan.

Kelas Dewasa bagi Ibu Bapa Murid Orang Asli dan Pribumi (KEDAP)

Mula:
2008 – Pelancaran oleh YB Menteri Pelajaran pada 27 Februari 2008.

Konsep
: Sekolah melaksanakan kelas dewasa bagi ibu bapa murid Orang Asli dan Penan

serta Pribumi Sabah dengan guru sebagai tenaga pengajar.

Objektif
: Mengurangkan kadar buta huruf rakyat khususnya Orang Asli, Penan dan Pribumi

Sabah, membasmi kemiskinan tegar melalui agenda pendidikan, membantu anak
anak

meningkatkan pencapaian dan menggalakkan anak
anak ke sekolah bagi mengurangkan

insiden keciciran dan ponteng sekolah.

Pelaksanaan
: Dijalankan secara berperingkat bagi 3 tahun dengan melibatkan sekolah 100%

murid Orang Asli dan Penan serta Pribumi Sabah dan sekolah harian di mana terdapat anakanak

masyarakat tersebut. Sekolah yang terpilih pada tahun semasa tidak akan dipilih pada

tahun berikutnya. Setiap kelas 25 orang. Keutamaan diberi kepada ibu bapa dengan anak

bersekolah di sekolah yang menjalankan KEDAP, buta huruf atau tidak menguasai 3M dan

berumur 18 tahun ke atas. KEDAP menggunakan Kurikulum Kelas Dewasa Bagi Ibu Bapa

Murid Orang Asli dan Pribumi. Latihan dan modul pengajaran disediakan bagi guru. Waktu

P&P 2 jam sehari, 3
4 hari seminggu (selang hari), 100 hari setahun. Dicadangkan kelas pada

waktu petang selepas 3.00 petang.

Pemantauan
: Penyertaan dan kehadiran ibu bapa baik. KEDAP dijalankan dengan

memuaskan menggunakan kurikulum dan modul yang disediakan. Pemerhatian di beberapa

sekolah seperti di SK Batu Bungan, Sarawak mendapati ibu bapa telah dapat mengenali dan

menulis huruf
huruf serta angka dn dapat membaca ayat mudah.

24 |
P a g e

Isu
: Masa kelas dan diselang hari kurang sesuai di beberapa kawasan, khususnya yang

tinggal jauh dan sukar ke sekolah serta yang menghadapi masalah pengangkutan ke sekolah.

Kadar makanan kurang mencukupi bagi kawasan tertentu.

Cadangan
: Perlu kaji pelaksanaan KEDAP secara menyeluruh, khususnya keberkesanan

program. Secara lebih spesifik, perlu kaji kesesuaian kurikulum dan modul. Perlu
flexibility

dalam pelaksanaan, khususnya dari segi waktu, tempoh masa, hari dan urutan kelas

diadakan. Perlu difikirkan penyediaan pengangkutan ibu bapa ke sekolah dan penglibatan

komuniti di kawasan tertentu. Perlu kaji semula kadar makanan mengikut lokasi.

UNICEF Malaysia

MEMBERI GALAKAN AWAL KEPADA GENERASI ORANG ASLI SETERUSNYA DI MALAYSIA

Oleh Steve Nettleton

GERIK, Malaysia, 1 Mei 2007 – Simah Asir, mempunyai pekerjaan yang kebanyakan jiranjirannya

merasakan suatu pekerjaan yang tidak diperlukan. Beliau merupakan seorang guru

tadika di dalam sebuah perkampungan kecil Orang Asli yang terletak dua jam perjalanan

menggunakan jip daripada pekan yang berdekatan, di penghujung jalan yang tidak rata

melalui ladang
ladang pokok getah dan juga pokok kelapa sawit.

Pada hari ini, beliau sedang mengajar pelajar
pelajarnya yang kelihatan agak kurang sabar

bagaimana untuk mengoyak dan juga melipat daun
daun pokok untuk menjadi bentukbentuk

binatang. Simah bekerja secara perlahan
lahan disekeliling bulatan, membantu

setiap pelajar menyiapkan reka bentuk masing
masing. Mereka mungkin tidak

mengetahuinya, tetapi kanak
kanak ini mendapat apa yang kebanyakan ibubapa mereka

tidak: iaitu pendidikan formal.

Kebanyakan pelajar
pelajarnya terdiri daripada kumpulan etnik Temiar, iaitu satu daripada

18 buah kumpulan etnik di Malaysia yang lebih dikenali sebagai Orang Asli.

Perlunya pendidikan awal

Orang Asli telah hidup di dalam masyarakat yang terasing dan kurang mendapat

perkhidmatan seperti sekolah
sekolah dan juga penjagaan kesihatan. Kedudukan geografi

mereka yang terletak jauh di pedalaman telah mengukuhkan pemikiran di kebanyakan

masyarakat orang asli bahawa tiada faedah untuk menghantar anak
anak mereka ke

sekolah. Mengikut perangkaan, terdapat lebih kurang 80 peratus kanak
kanak Orang Asli

yang tidak pernah menamatkan persekolahan di peringkat sekolah menengah.

25 |
P a g e

“Secara umum, ibu dan bapa masyarakat orang
orang asli masih tidak berminat dengan

pendidikan,” kata Cik Asir. “Mereka lihat tadika ini sebagai suatu tempat untuk menghantar

anak
anak mereka untuk bermain dan juga makan. Tetapi apabila mereka lihat orang

daripada luar masyarakat ini menunjukkan minat terhadap anak
anak mereka, mereka

menjadi lebih sedar tentang perlunya pendidikan. Tetapi ia masih sukar. Kita perlu

melakukannya secara berterusan.”

Cik Asir merupakan sebahagian daripada inisiatif untuk mengubah keadaan ini. Beliau telah

menerima latihan khas di dalam program yang telah disokong oleh UNICEF dan Jabatan

Perkembangan Masyarakat di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar, atau lebih

dikenali dengan panggilan akronim Bahasa Melayu iaitu, KEMAS. Sekolah di mana beliau kini

mengajar
telah dibina oleh KEMAS dengan menggunakan simen dan dilukis dengan imejimej

binatang
binatang, bungabunga dan juga bendera kebangsaan Malaysia – kelihatan

menonjol di dalam perkampungan ini yang terdiri daripada rumah
rumah yang diperbuat

daripada kayu, di mana ia menjadi tarikan kepada aktiviti
aktiviti masyarakat.

Memperbaiki peluang untuk masa hadapan

Secara keseluruhan, UNICEF dan KEMAS sedang bekerja bersama
sama untuk melatih lebih

kurang 300 orang guru
guru tadika dan juga penyeliapenyelia, untuk mencapai lebih

daripada 18,000 orang ibu dan bapa dan juga penjaga
penjaga di kawasankawasan

pedalaman. Organisasi ini mengendalikan bengkel
bengkel untuk masyarakatmasyarakat

Orang Asli, yang memberi penekanan terhadap kepentingan galakan kepada perkembangan

awal kanak
kanak dan memberi panduan tentang aktivitiaktiviti pembelajaran, nutrisi dan

juga psikologi kanak
kanak.

“Kami dapati ibubapa di dalam masyarakat ini mempunyai sedikit kemahiran keibubapaan,”

kata Noor Hayati Bt Husin, seorang penyelia daripada KEMAS. “Mereka memberi makanan

yang kurang sihat kepada anak
anak mereka dan anakanak mereka tidak berkembang

dengan baik. Oleh itu kita cuba untuk mengajar mereka mengapa kanak
kanak memerlukan

pendidikan, mengapa kanak
kanak perlu membaca dan menulis. Kerana ia sememangnya

memperbaiki peluang mereka di masa hadapan.”

Usaha
usaha ini adalah selari dengan Rancangan Pembangunan Malaysia untuk

mengurangkan jurang perbezaan di antara kawasan pedalaman dengan kawasan bandar,

dan juga di antara daerah yang maju dengan daerah yang kurang maju. Untuk Cik Asir dan

kelasnya, ia merupakan penyemaian kemahiran
kemahiran untuk generasi baru Orang Asli,

agar mereka dapat membentuk pilihan
pilihan mereka sendiri untuk masa hadapan.

Penterjemahan ke Bahasa Melayu oleh Anne Jamaludin.

http://www.unicef.org/malaysia/msl/media_6687.html

26 |
P a g e

Lampiran F

The State of

ORANG ASLI EDUCATION

and its Root Problems

by: Colin Nicholas

This article represents a part of a longer consultancy report entitled “Orang Asli: Rights, Problems, Solutions” prepared

in July 2006 for the Human Rights Commission of Malaysia (SUHAKAM).

In general, there has been significant improvements made in the overall school attendance

of the Orang Asli. When in 1994, there were 13,200 Orang Asli children enrolled in primary

school, by 2003 the number had risen to 23,807, an increase of 45 per cent. Similarly, while

there were 2,694 Orang Asli students in secondary school in 1994, by 2003 their number

had increased to 6,675 – an increase of 56.9 per cent. However, the actual number of years

an Orang Asli remains in school leaves much to be desired.

Studies done by the JHEOA and by independent consultants all reveal that the dropout rate

among the Orang Asli schoolchildren, at all levels, is disproportionately high compared to

the national average. It is found that for every 100 Orang Asli children entering Primary 1,

only about 6 will be expected to reach Form 5 eleven years later. That is, 94 per cent would

have dropped out by then. The dropout rate is also high between the transition from

Primary 6 to Form 1. In 2003, of the 3,333 Orang Asli schoolchildren who finished Standard

6, only 1,869 continued into Form 1. That is, a total of 1,464 (43.9 per cent) had dropped out

after primary school. This accounts for the lower enrolment numbers at the secondary level.

However, merely attending school is not fully indicative of educational attainment. Pass

rates among Orang Asli schoolchildren have not been too encouraging, though it has been

increasing over the years. For example, Lim (1997: 45) comments that, the percentage of

passes among Orang Asli schoolchildren taking the SRP (Primary 6) exam in 1990
1992 was

between 43 to 59 per cent, compared to 69 to 78 per cent at the national level. Similarly, for

the 1993
1995 period, the proportion of Orang Asli passing the SPM (Secondary 5) exams

was 51 to 54 per cent, compared to 66
67 percent nationally. While the pass rate is

expected to the higher in recent years, it is not expected to be significantly higher since

many Orang Asli students would have dropped out prior to these public examinations.

Usual Reasons Given for Dropping Out

So why do Orang Asli drop out of school? Many reasons have been proffered as to why

Orang Asli schoolchildren drop out of school, especially at the primary level. Very recently,

in an attempt to explain why 2,304 (44.6 per cent) of the 5,168 Orang Asli studying in

primary schools in Pahang from 2000 to 2004 did not continue to Form 1, the State Health,

Social Welfare and Orang Asli Affairs Committee chairman Datuk Ishak Muhammad, citing a

study by a local group, said that it was mainly due to boredom and laziness (
The Star

14.1.2006).

27 |
P a g e

“The children are not interested in studying and are fed up with being scolded by teachers,”

he added. According to him, the study also said the children would prefer to help their

parents at work or were embarrassed to go to school in towns. Ishak said that concerted

efforts were needed from all parties to educate and create awareness on the importance of

education among indigenous people. Among the programmes earmarked were motivational

courses for heads of families and women folk, tuition, educational aid, transportation and

accommodation for those in remote areas, and scholarships, he added. Ishak also said the

Education Ministry had built hostels for Orang Asli students in SK Betau, SK Kuala Koyan and

SK Permatang Keledang in Kuala Lipis, SM Tengku Kudin and SM Koyan in Raub, and SM

Sultan Ahmad Shah in Cameron Highlands (
The Star 14.1.2006, 26.1.2006).

The reasons of the state minister above are not very different frequently given by those in

authority, and even some academics, whenever they are asked to explain the poor stayingpower

of Orang Asli in schools. To further attest the government’s role in providing all the

encouragement and facilities to help stem the dropout phenomenon, statistics such as

those given in the Table 4 below are often displayed as proof of the government’s concerted

effort in this matter.

The insinuation is that all that is needed in terms of infrastructure, motivation, financial

support and trained personnel have been fulfilled and if the dropout remains high, the fault

must lie at the feet of the Orang Asli schoolchildren themselves and/or their parents.

Table 1

Educational Assistance for Orang Asli, 2001-2005 (RM)

Item 2001 2002 2003 2004 2005

School

uniforms

1,450,000 1,550,000 1,700,000 861,440 826,640

Transport 3,750,000 4,400,000 4,800,000 5,165,000 5,650,000

School fees 1,385,000 1,470,000 2,656,970 3,105,000 3,245,000

Activities 1,150,000 1,250,000 1,400,000 - -

Food rations 700,000 800,000 1,110,000 860,000 600,000

Allowances 150,000 170,000 180,000 150,000 250,000

Scholarships

(IPT)

410,000 320,000 450,000 620,000 635,000

Total 8,995,000 9,960,000 12,296,970 10,761,440 11,206,640

However, a closer look at the trends in Orang Asli education funding assistance (and

delivery) coupled with what is happening at the local level will reveal that there are very

serious structural problems that have persistently plagued Orang Asli advancement in

education. These ‘problems’ have not been given the weight and seriousness they warrant

and in fact have been largely sidelined, causing obstacles to Orang Asli educational

achievement.

28 |
P a g e

Structural Reasons for Dropping Out

It is incorrect and unscientific to lay the blame for the high dropout rate among the Orang

Asli solely on factors arising from the culture and attitudes of the Orang Asli, both the

students and their parents. From my own personal observations, and from pronunciations

by Orang Asli themselves through the media or at various fora (such as the one organised by

Suhakam in 2005), it is clear that the reasons for the high dropout rate are multi
faceted

and involves more structural rather than attitudinal reasons. These structural reasons can

be broadly categorised as follows:

i. Factors related to poverty

It is no coincidence that the Orang Asli should experience both a disproportionately high

rate of poverty
and a disproportionately high rate of school dropouts. The two are

intimately related. As any parent of schoolgoing children will know, it is not a cheap affair to

send and keep a child in school, even if only the most basic of schooling needs are to be

met. It has been estimated that, without any subsidy or other financial support, a parent

would need RM100.00 to RM150.00 per schoolgoing child. With most families having

several schoolgoing children at a time, sometimes as many as 4 or 5, Orang Asli parents

would have to have a sizeable amount of funds at the start of the school year.

And this is where problem becomes more serious: the start of the school year follows the

month of November/December which, because they are the wettest months of the year,

are also the months when it is most difficult to get cash incomes. Rubber yield is usually low

while collection and sale of forest produce, such as rattan, is both dangerous and not in

demand. Thus, January is a time when already poor Orang Asli are expected to spend a

considerable amount of money for school expenses at a time when there is very little

opportunities for cash incomes.

ii. Non
delivery of educational assistance

The educational assistance for the Orang Asli, through the JHEOA, showed a 24.5 percent

increase from RM8,995,000.00 in 2001 to RM11,206,640.00. This increase closely

approximates the increase in Orang Asli enrolment in both primary and secondary schools

for the corresponding years. This would mean that in real terms there had been no increase

in the allocation for Orang Asli educational assistance.

However, it is noted that the one single item that goes directly to help reduce the financial

strain on Orang Asli parents – school uniforms – had its budget slashed by 43.4 per cent

despite increasing annual enrolment figures. And this while school enrolment continued to

increase and Orang Asli poverty remaining high at 76.9 percent. In fact, many Orang Asli

parents have been complaining that subsidies for their children had been withdrawn since

2000.This was not an across the board withdrawal. In some districts, the Orang Asli parents

29 |
P a g e

were told that the financial allocations had not arrived yet even though the school year had

well started. In other districts, it was back to normal.

iii. Contrast in the Pedagogy and the Culture

The national system of education is one where the government, the teachers, and in the

case of the Orang Asli, the JHEOA, determine the nature, content and administration of the

school system. In some schools, the parents play a role as well. And for the most part, the

responsibility of educating the students are tasked to the teachers.

This is in contrast to the traditional Orang Asli system where the learning process and

method is multi
faceted and holistic. Through their indigenous language, a child is taught to

be polite, considerate and amicable. Through their arts and crafts, the child learns that with

creativity and effort, unlimited utility can be gained. Through songs and rituals, the child is

reminded of the other world. And through its legends and folklore, pride and identity are

instilled in being a member of the community. There is no fixed curriculum or syllabus, nor

timetable for learning. Learning is treated merely as a process to be a good Orang Asli; not

to compete in the award of a certificate.

From the elders, the Orang Asli child learns about the riches of the environment, and how it

will forever protect them as long they reciprocate the relationship. The usefulness of the

products of the forest – for fuel, medicines, food, building materials, crafts, and for peace of

mind – are continually shown to the child. The child itself is encouraged to use the forest as

its playground. That the forest is a living entity, with a soul and spirituality of its own is also

imparted to the child. Remove this dominion and you remove the very basis of the fabric of

Orang Asli society.

The child believes in all this because the parents themselves believe in it. The national

school system reduces all this to a fixed curriculum, salaried practitioners, and a rigid
modus

operandi
. For an Orang Asli child entering the school system for the first time, he is thrust

into a new environment and has to deal with new people with differing cultures and values.

This comes as a shock to them. Some may be able to adapt, others may simply choose to

withdraw.

Also, when Orang Asli children choose to remain at home during the harvest season, or

during the fruit season – two most important periods in the lifecycle of traditional Orang Asli

societies – they and their parents are chided for placing a low importance on education.

Asking the children to go to school during this period is akin to ask Malay students to go to

school during Hari Raya, or Chinese students during the Chinese New Year.

Furthermore, for families living in poverty, the fruit season and the harvesting period are

about the only times when food is aplenty. Still, this practise (of skipping school to benefit

from the bounty of nature) has generally been on the decline in most Orang Asli

communities, yet it is still being cited as a reason for their ‘poor attitude’ towards the

importance of education.

30 |
P a g e

iv. Gaps in attendance

For Orang Asli schoolchildren who are academically weak to start with, missing out on

classes for a stretch of time can push them further back academically such that it will be

difficult for them to catch up with their non
Orang Asli classmates. This is especially so since

most Orang Asli children do not have the benefit of additional tuition classes or can depend

on their parents for such tuition. And once they realize that they are too far behind in their

studies, and without any chance of catching up with the rest, the probability of them

dropping out of school is very high.

As mentioned in the preceding section, one such reason for skipping classes is when the

school holidays do not coincide with the Orang Asli’s preferred time for such holidays – such

as during the rice harvest or during the annual fruit season. While these events are

applicable for the more traditional Orang Asli who still depend on the subsistence economy

for most of their basic needs, and this number is on the decline, the Orang Asli

schoolchildren from this sector represents a significant number of those Orang Asli dropping

out of school early.

Thus, while it is important to make sure Orang Asli children go to school, it is equally

important to ensure that there are no breaks in their attendance such that they will be left

behind academically. If this were to happen, the chances of the Orang Asli dropping out of

school is increased.

v. Imperfections in the system

To a large extent, Orang Asli parents are left out of the education system. There may be

some schools where they are part of the Parent
Teachers Associations (PTAs) but their

impact in these bodies is invariably negligible. In communities where the dropout rate is

highest, they are more likely to be not involved at all.

If parents are not directly involved, however cursorily, in their children’s education, it is

difficult to see how their needs and aspirations can be advanced and realised. This is

especially so if the teachers and the school do not regard the parents as important partners

in the education process. They can also provide valuable feedback to ensure a safer and

longer stay in school for their children. Without formal involvement of the parents in the

education of their children, and in decision
making positions as well, it is likely that

shortcomings and failings will be allowed to exist and continue.

Sumber : Center for Orang Asli Concerns (COAC)

http://www.coac.org.my/codenavia/portals/coacv2/images/articles/OA%20Education.pdf

(15 Mei 2009)

31 |
P a g e

Lampiran G

PROGRAM PEMBANGUNAN SOSIOEKONOMI MASYARAKAT ORANG ASLI DI

SEMENANJUNG

Masyarakat Orang Asli merupakan kaum minoriti penduduk Malaysia. Mengikut bancian

tahun 2006 bilangan Orang Asli ialah 141,230 orang. Kedudukan Sosioekonomi sebahagian

besar masyarakat Orang Asli masih tertinggal dalam pelbagai bidang, berbanding dengan

kaum
kaum lain di Malaysia. Dari segi taburan penempatan masyarakat Orang Asli 36.9% di

kawasan pendalaman, 62.4% di kawasan pinggir dan 0.7% di kawasan bandar.

Selaras dengan matlamat wawasan 2020, Dasar Ekonomi Baru, garis panduan masyarakat

Orang Asli telah dikaji semula ke arah mempercepatkan peningkatan taraf sosioekonomi di

samping mengekalkan identiti budaya mereka.

Secara amnya langkah
langkah membangunkan masyarakat Orang Asli adalah selaras

dengan prinsip Rukun Negara dan matlamat DEB serta RRJP Negara agar proses

pembangunan dapat memberi kesejahteraan, keselamatan dan pengintegrasian mereka

dengan masyarakat lain. Ke arah mencapai matlamat yang dimaksudkan, program
program

yang dirancang dan dilaksanakan berpandukan kepada garis panduan
garis panduan penting

seperti berikut:

1. Akta 134, Akta Orang Asli 1954 (disemak 1974)

2. Dasar Pentadbiran Orang Asli 1961

3. Keputusan Jemaah Menteri 1977 Mengenai Rancangan Mengumpulkan Masyarakat

Orang Asli yang tinggal berselerak di bawah Rancangan Pengumpulan Semula (RPS)

4. Panduan tugas pembangunan Orang Asli dalam masyarakat moden 1978

Jumlah Peruntukan Bagi Tahun 2008

Pada tahun 2008, Jabatan ini melalui Bahagian Pembangunan Sosioekonomi telah

diperuntukkan sejumlah RM 107,000,000.00 dan agihan peruntukan tersebut adalah seperti

berikut:

Bil Nama Projek Peruntukan

1. Program Penempatan Tersusun RM 35,650,000.00

2. Program Pembangunan Ekonomi RM 12,810,000.00

3. Program Pembangunan Sosial RM 58,540,000.00

Jumlah RM 107,000,000.00

32 |
P a g e

FOCUS AREA

Focus Area
dalam menjayakan program pembangunan Orang Asli dibahagikan kepada tiga

(3) program seperti berikut:

1.
PROGRAM PENEMPATAN TERSUSUN

Program Penempatan Tersusun merupakan satu rancangan penempatan masyarakat

Orang Asli di satu kawasan yang telah dikenal pasti dan lengkap dengan kemudahan

asas dan kemudahan awam di samping program pembangunan tanah.

Terdapat lima (5) aktiviti utama di bawah program ini iaitu:

a.
Rancangan Pengumpulan Semula (RPS)

Terdapat 16 RPS yang diwujudkan untuk menempatkan masyarakat Orang

Asli yang tinggal bertaburan ke dalam satu kawasan yang dibangunkan secara

bersepadu melibatkan pembangunan tanah, kemudahan infrastruktur dan

kemudahan awam serta kawasan perumahan.

Projek ini diteruskan dalam RMK9 dan pada tahun 2008 peruntukan sebanyak

RM14,444,000.00 disediakan iaitu di :

i. Pahang
7 RPS

ii. Perak
6 RPS

iii. Kelantan
3 RPS

b.
Penyusunan Semula Kampung (PSK)

PSK merupakan projek pembangunan setempat melibatkan masyarakat

Orang Asli di perkampungan tradisional yang tertumpu di pinggir bandar dan

kawasan pedalaman.

JHEOA menyediakan RM8,793,000.00 untuk melengkapkan pelbagai

kemudahan awam dan asas di penempatan mereka yang telah wujud

sekarang tanpa memindahkan penduduk ini.

c.
Bencana Alam

Projek ini melibatkan penempatan baru bagi penduduk yang terdedah

kepada bencana alam yang mana 61 buah kampung dijangka berisiko tinggi

menghadapi masalah ini. Pada tahun JHEOA diperuntukkan sejumlah

RM4,000,000.00 untuk tujuan tersebut. Peruntukan ini merangkumi negeri

Pahang, Kelantan, Selangor, Perak dan Johor. Ini perlu diberi keutamaan

kerana tidak mahu tragedi Pos Dipang, Perak berlaku di tempat
tempat lain.

33 |
P a g e

d.
Rancangan Kampung Baru (RKB)

RKB adalah rancangan penempatan semula kampung Orang Asli yang terlibat

dengan pelaksanaan projek awam kerajaan seperti pembinaan empangan,

pembinaan lapangan terbang dan sebagainya. JHEOA bertanggungjawab

memastikan masyarakat ini menerima faedah dan kemudahan infrastruktur

yang lebih baik berbanding dengan penempatan mereka dahulu.

Terdapat 3 projek RKB iaitu RKB Lubuk Legong di Kedah, RKB Sg. Rual di

Kelantan dan RKB Sg. Kejar di Perak. Pada tahun 2008 pihak Jabatan telah

diperuntukkan sejumlah RM1,100,000.00 untuk melaksanakan projek

tersebut.

e.
Pembangunan Tanah

Projek ini lebih kepada memulihkan infrastruktur kampung dan memajukan

tanah melalui kerjasama agensi
agensi seperti FELCRA, RISDA dan Lembaga

Pertubuhan Peladang (LPP) selaras dengan Dasar Pembangunan Nasional

yang memberi penekanan kepada strategi pembasmian kemiskinan di

kalangan golongan termiskin. FELCRA telah membangunkan 9,105 hektar

kawasan dan RISDA seluas 14,999 hektar.

2.
PROGRAM PEMBANGUNAN EKONOMI

Program ini mengandungi enam projek utama iaitu :

a.
Pembangunan Ekonomi Negeri

Projek ini melibatkan pembangunan tanah di luar kawasan RPS dengan

tanaman kelapa sawit dan getah yang dilaksanakan oleh RISDA dan FELCRA.

Bagi menjayakan agenda ini sejumlah peruntukan sebanyak RM2,660,000.00

telah disediakan pada tahun 2008.

b.
Projek Pengembangan Kursus

Projek ini bertujuan memberi pendedahan dan meningkatkan pengetahuan

kepada petani, penternak dan nelayan melalui kursus, ceramah, lawatan

sambil belajar dan latihan amali mengenai teknik
teknik atau teknologi

moden dan komersial. Sejumlah RM9,00,000.00 telah disediakan bagi tahun

2008.

c.
Bimbingan Usahawan

Projek ini menyediakan peruntukan bantuan berbentuk peralatan, mesin dan

kursus atau latihan keusahawanan dalam mewujudkan usahawan Orang Asli

yang berdaya tahan dan boleh maju selaras dengan hasrat kerajaan

34 |
P a g e

melibatkan bumiputera dalam bidang Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).

Pada tahun 2008 sebanyak RM380,000.00 peruntukan telah disdiakan bagi

program tersebut.

d.
Pembangunan Tanah Fasa II Negeri

Projek yang melibatkan tanaman komersial getah dan kelapa sawit di

kawasan tanah terbiar, kawasan tanaman semula dan kawasan pembukaan

tanah baru yang dilaksanakan oleh RISDA dan FELCRA di Johor, Perak dan

Kelantan. Oleh itu, JHEOA telah menyediakan sejumlah RM5,750,000.00

untuk tujuan tersebut.

e.
Pembinaan Ruang Niaga

Menyediakan kemudahan ruang niaga dan bengkel kepada peniaga atau

usahawan Orang Asli di lokasi yang berpotensi dan teratur di samping

meningkatkan perniagaan peruncitan, perkhidmatan dan pembuatan.

Pembinaan ini merangkumi kawasan
kawasan di negeri Selangor, Melaka,

Kelantan dan Pahang dengan peruntukan tahun 2008 sejumlah

RM320,000.00.

f.
Pelancongan Desa

Projek ini lebih kepada memperkenalkan destinasi percutian dan rekreasi di

penempatan Orang Asli yang berpotensi. Ini dapat menambahkan

pendapatan ekonomi melalui persembahan kebudayaan, penjualan barang

hasil hutan, menjadi pemandu pelancong dan sebagainya. Sejumlah

RM400,000.00 peruntukan tahun 2008 telah disediakan bagi menjayakan

program tersebut untuk kawasan Telok Tongkah di Selangor, Kg. Bukit

Kepong di Negeri Sembilan dan Kg. Bakar Batu, Johor.

3.
PROGRAM PEMBANGUNAN SOSIAL

Pada tahun 2008, Jabatan telah diluluskan peruntukan sebanyak RM58,540,000.00

untuk melaksanakan program pembangunan sosial bagi tujuh komponen berikut:

a.
Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT)

Melibatkan peruntukan sebanyak RM47,400,000.00.

b.
Perumahan Ketua Masyarakat

Melibatkan peruntukan sebanyak RM140,000.00.

c.
Infrastruktur dan Kemudahan Awam

Melibatkan peruntukan sebanyak RM3,392 ,000.00.

35 |
P a g e

d.
Kesihatan dan Perubatan

Melibatkan peruntukan sebanyak RM470,000.00.

e.
Pembangunan Keluarga dan Masyarakat

Melibatkan peruntukan sebanyak RM500,000.00.

f.
Kemudahan Pentadbiran JHEOA

Melibatkan peruntukan sebanyak RM350,000.00.

g.
Program Pembangunan Minda

Melibatkan peruntukan sebanyak RM1,588,000.00.

Bahagian ini merancang untuk menyediakan perumahan Rumah Miskin Tegar

kepada golongan miskin dan miskin tegar sebanyak 2,133 unit. Jabatan juga akan

meningkatkan kemudahan dari segi infrastruktur dan kemudahan awam seperti

bekalan elektrik luar bandar, air, jalan, jambatan, balai raya dan sebagainya.

Dari segi kemudahan kesihatan, sebanyak dua buah klinik desa dirancang dibina di

Negeri Kelantan dan Pahang, dua buah pusat transit dan pentadbiran di Grik, Perak

dan Gua Musang, Kelantan serta beberapa buah balai rawatan bakal dibina pada

tahun ini bagi meningkatkan taraf kesihatan Orang Asli. Semua projek ini melbatkan

peruntukan berjumlah RM4,7000,000.00.

Sumber : Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Malaysia

http://www.jheoa.gov.my/web/guest/78
(15 Mei 2009)

36 |
P a g e

Berita Utara

November 13, 2008 15:37 PM

Jabatan Sedia Pelan Pembangunan Pendidikan Orang Asli

GERIK, 13 Nov (Bernama)
‐‐ Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) telah menyediakan satu

pelan tindakan pembangunan pendidikan bagi mengeluarkan suku kaum berkenaan

daripada kepompong kemiskinan menjelang tahun 2010.

Ketua Pengarahnya, Mohd Sani Mistam berkata pendidikan mampu mengubah kehidupan

masyarakat itu untuk bersama
sama menikmati arus pembangunan.

"Pelan ini mensasarkan kadar celik huruf bagi masyarakat orang asli kepada tahap 70

peratus dan semua kanak
kanak diberi pendidikan dari prasekolah lagi. Melalui cara ini

mereka tidak akan tercicir dari meneruskan persekolahan di peringkat rendah dan

menengah. Dengan cara ini, kita yakin akan berjaya menambah kemasukan anak
anak orang

asli ke peringkat Institut Pengajian Tinggi (IPT)," katanya merasmikan majlis pelancaran

Perpustakaan Bergerak i
Play Toy, di RPS Air Banun, Kampung Sungai Raba dekat sini hari

ini.

Perpustakaan ini telah disumbangkan Yayasan Emkay bertujuan membantu perkembangan

awal minda kanak
kanak di samping menyediakan program latihan prasekolah kepada

sukarelawan di kalangan komuniti Orang Asli.

Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Emkay, Tan Sri Mustapha Kamal yang turut

hadir pada majlis itu berkata Yayasan Emkay telah menyediakan 16 perpustakaan seperti itu

di seluruh negara.

Mohd Sani berkata perpustakaan seperti itu dapat membantu dan menggalakkan kanakkanak

yang berumur dua hingga enam tahun meningkatkan kemahiran dan perkembangan

minda mereka melalui bermain dan bersukan.

Beliau berkata terdapat sebanyak 13,000 isi rumah orang asli di seluruh negara berada di

bawah garis kemiskinan dan daripada jumlah tersebut 9,003 dikategorikan sebagai miskin

tegar.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=371417&cat=ut

No comments:

Post a Comment