RANCANGAN PELAJARAN
HARIAN PENDIDIKAN ISLAM
Tarikh : 15 /04/2012 (Ahad ) Masa : 8.30-9.30 pagi
Kelas : 5 Wira
Bil. Pelajar : 37 Orang
Bil. Pelajar : 37 Orang
Mata Pelajaran
: Pendidikan Islam
Tajuk : Solat Jumaat
( Pengertian dan Hukumnya )
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat :
: Murid dapat menyatakan hukum solat Jumaat di
masjid
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melakukan solat Jumaat
dimasjid
dimasjid
Konsep :
Mengetahui erti Solat Jumaat dan perkara-perkara yang berkaitan dengan Solat
Jumaat
Bahan :
Gambar Khatib membaca Khutbah, Carta lafaz niat Solat Jumaat dan lambaran kerja
Nilai
: Menghubungkan Silaturrahim melalui ibadat Solat Jumaat
: Istiqamah dalam menunaikan ibadah
Kemahiran :
a. Kognitif – murid dapat menyatakan maksud Solat Jumaat
b. Psikomotor –
Murid dapat melakonkan sebagai Khatib
membaca Khutbah
c. Sosial – Murid
merasa bertanggungjawab ketika menunaikan Solat Jumaat
Langkag/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
||
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Catatan
|
||
Set
Induksi
(
5 minit )
|
-Kaset
/ CD Khutbah Jumaat
Soal
jawab dengan murid
|
-
Guru memperdengarkan kaset / CD Khatib berkhutbah
Guru
bersoaljawab dengan murid
:
Apakah yang kamu dengar daripada kaset tadi.
:
Apakah yang membezakan khutbah dan syarahan
|
-Murid
memerhati dan mendengar kaset / CD yang dimainkan
Beberapa
orang murid menjawab soalan yang dikemukakan
-Murid
menjawab perbezaan khutbah dengan syarahan
|
|
Langkah 1
(
15 minit )
|
-Pengertian
dan
hukum
solat Jumaat
-Dalil
wajib Solat Jumaat
|
-
Guru meminta murid membaca pengertian hukum Solat Jumaat serta dalil naqli.
-Guru
meminta murid menulis semula pengertian Solat Jumaat serta hukumnya.
-Guru
meminta murid membuat peta minda berdasarkan pengertian, hukum dan dalil
wajib Solat Jumaat.
|
Murid
membaca pengertian Solat Jumaat yang dipaparkan melalui carta.
Murid
menyebut hukum Solat Jumaat serta membaca dalil naqli.
Murid
mencatat pengertian Solat Jumaat dan mencatat hukum Solat Jumaat dengan
betul.
Murid
mula melakar peta minda seperti yang diarah oleh guru.
|
Kemahiran
berpusatkan murid dan individu.
|
Langkah
2
(15 minit )
Langkah
3
(15
minit )
|
-Syarat
Wajib Solat Jumaat
1-Islam
2-Lelaki
3-Baligh
4-Berakal
5-Bermastautin
6-Tidak
uzur
-Lafaz
niat Solat Jumaat
-Sunat
sebelum Solat Jumaat
1)Mandi
2)Memotong
kuku
3)Berpakaian
bersih
4)Memakai
bau-bauan
5)Datang
awal ke masjid
6)Solat
Sunat Tahiyyul masjid
7)Iktikaf
8)Membaca
Al-Quran
9)Bersolawat
dan berzikir
|
-Guru
meminta murid menyebut satu persatu syarat wajib Solat Jumaat dengan urutan
yang betul dan fasih.
-Guru
mengarah murid-murid membuat peta minda berdasarkan syarat wajib Solat
Jumaat.
-Guru
menyebut lafaz niat Solat Jumaat.
-Lati
tubi menyebut lafaz-lafaz niat Solat Jumaat secara kelas,kumpulan dan
individu
-Guru
membaca carta yang mengandungi perkara-perkara sunat sebelum Jumaat.
-Guru
membuat sumbang saran syarat sah solat Jumaat.
|
-Murid
menyebut syarat-syarat wajib Solat Jumaat dengan bimbingan guru.
-Murid
sekali lagi membuat peta minda berdasarkan arahan yang diberikan.
-Murid
mengikuti sebutan guru.
-Murid
menyebut lafaz niat Solat Jumaat seperti yang diarahkan.
-Murid-murid
memerhati dan mendengar perkara-perkara sunat yang diterangkan oleh guru
melalui carta.
|
|
Penutp
(10
minit)
|
-Pengertian
Solat Jumaat
-Hukumnya
-Syarat
wajib Solat Jumaat
-Syarat
sah
-Sunat-sunat
sebelum Solat Jumaat
|
-Guru
membuat kesimpulan dan memastikan murid-murid dapat memahami isi-isi
pelajaran dengan baik.
-Simulasi
cara membaca Khutbah
|
-Setelah
memahami isi-isi pelajaran, murid menulis dalam buku latihan
-Beberapa
orang murid melakukan simulasi cara-cara membaca Khutbah sambil diperbetulkan
oleh guru.
|
|
Refleksi
Refleksi selepas pengajaran
Saya dapati pengajaran saya hari ini berjalan dengan
baik, murid dapat memahami pengertian solat Jumaat serta syarat sah dan syarat wajib solat Jumaat
dengan baik, Cuma ada beberapa murid yang belum dapat membezakan syarat sah dan
syatat wajib solat Jumaat dengan baik. Saya akan cuba menggunakan pendekatan
yang lain pula bagi membolehkan murid –murid tersebut memahami dengan lebih
jelas dan baik.
3
No comments:
Post a Comment